A jövő üzleti alternatívája a közösségi vállalkozás - online tanulmányi látogatás és postcast

 

A legjobb inspiráció az, ha jó gyakorlatokat, konkrét történeteket ismerünk meg. Négy közösségi vállalkozást látogattunk meg projektünk során, azzal céllal, hogy közelebb hozzuk, bemutassunk ennek a közösségi szemlélet mentén szerveződő üzleti modellnek egy-egy jó példáját.

Az online tanulmányutunk során 4 közösségi vállalkozást látogattunk meg, Szerbiában, Szlovákiában és Magyarosrszágon.   

Tandem - Komarno, Szlovákia

 

“Mindenki tudja, hogy bizonyos dolgokat nem lehet megvalósítani, mígnem jön valaki, aki erről nem tud, és megvalósítja.“ Albert Einstein mondása a felvidéki Komáromban 2009 óta működő Tandem fejlesztő és képző nonprofit szervezet hitvallása. A kis csapat számára nemcsak az a fontos, hogy kiemelkedő minőségű és folyamatosan fejlesztett szolgáltatásokat nyújtsanak, hanem az is, hogy mindeközben egymással is jó viszonyban maradjanak, hiszen ez adja egyik legfontosabb erősségüket. Sikura Gábor ügyvezetővel és Molnár Kriszta szakmai vezetővel beszélgettünk

.ZENE:
Heinczinger Mika: Pünkösd havában

 

 

 

Studio Moment - Szabadka, Szerbia

 

Aki a vajdasági Szabadkán jár, lenyűgözve szemlélheti a csodálatos szecessziós épületeket, köztük a tekintélyes méretű városházát - amely az egykori osztrák-magyar monarchia legnagyobb városházája volt -, és a gyönyörű zsinagógát. Azt azonban még kevesen tudják, hogy a belváros egy csendes kis sétálóutcájában néhány hónapja egy kis közösségi kezdeményezés bontakozik ki - a Studio Moment, amely egyre színesebb program kínálatával vonzza ide a nőket, kismamákat, kisgyermekes édesanyákat. Itt beszélgettem az alapítókkal, Bóka Idával és Szőcs Balassa Teodórával, valamint Sárkány Szintiával.

Az egyik ilyen plusz tartalmat Mándity Lenke hozta a közösségbe.
Idával, Dórival és Szintiával folytatjuk a beszélgetést.

ZENE: Heinczinger Mika: Tűznél ülök.

 

Gyüttment Fesztivál - Magyarország

 

Mi, akik vidékről álmodunk és vidékre költözünk, akik környezettudatos életre váltanánk, akiknek fontos a természettel való együttműködés és az emberi kapcsolatok, közösségek is, találkozzunk évente egyszer, néhány napra, és cseréljük ki tudásunkat, tapasztalatunkat erről az új életről - ebből a gondolatból született meg 2015-ben a Gyüttment Fesztivál, amely azóta is minden évben, augusztus végén életre kel. Elsősorban tudásmegosztó rendezvény, párhuzamos, tematikus programhelyszíneken összesen majdnem 200 programot kínál az életmódváltóknak, de nagyon fontos eleme az egymás közötti kapcsolódás magas minősége is: ha ide belépsz, még az ismeretlenek is rád mosolyognak, veszekedést sehol sem látsz, bárkivel megismerkedhetsz, és végre lehetsz önmagad, felszabadultan és mezítláb.
A Gyüttment Találkozó az ország első nulla hulladék szemléletű fesztiválja, és számtalan későbbi együttműködés kezdete. Mindössze két tucat szervező tervezi és bonyolítja minden évben, nagyjából 120 önkéntes segítségével, a csapat pedig egyre közelebb kerüle gy valódi közösségi vállalkozáshoz.

ZENÉK:

Heinczinger Mika: Úton
Sajba: Táltosfa
Sajba: Dűne
Sajba: Nacsagrom
Sajba: Ősapám
Sajba: Szeretőm Es
Vanmocsello: Szélangyal
Misztrál - Heinczinger Mika: Gyöngyöt az embernek

Nyíregyházi Kosár, Magyarország

 

Enni mindenki szeret - egészségeset meg pláne. Mégis, nem túl régóta tart a folyamat, hogy egyre többen felismerik, hogy egyáltalán nem mindegy, honnan, pontosabban milyen ellátási láncból szerezzük be a napi élelmünket. Ez ugyanis hosszú távon meghatározza, milyen gazdasági, társadalmi, környezetvédelmi helyzetben élünk.
Ezt ismerik fel az országban sorra alakuló bevásárlóközösségek. Nemcsak az a céljuk, hogy egészséges élelmet juttassanak a náluk vásárló családokhoz, de fontos még, hogy ezek az alapanyagok helyből, a közelből származzanak, erősítve ezzel a helyi termelőket az importáló cégek helyett, amelyek a messziről történő szállítás miatt rengeteg szennyezőanyagot bocsátanak ki. Innen csak egy kis lépés a helyi gazdaságfejlesztés, amely a helyi szociális körülményeket is javíthatja, és védi a környezetet is. Ez azonban csak az ügy szintje. A bevásárlóközösségek - hiszen benne is van a nevében - közösségként igyekeznek működni. Sőt, közösségi vállalkozásként, amelynek lényege, hogy tagjai nemcsak egy jó ügyért szeretnéenk dolgozni, de egy jó csapatban is, ahol kiemelt szempont egymás támogatása, hogy a szó szoros értelmében boldoguljnak. Lássunk erre egy remek példát: a Nyíregyházi Kosár Közösségben jártam.